سر برزان تكریتی بر روی دار از بدنش جدا شد!

:: بغداد، اعدام همدستان صدام

سخنگوی دولت عراق با تایید حكم اعدام برزان تكریتی و عواد بندر اعلام كرد: این حكم باید پیش از این به اجرا در می‌آمد اما به دلیل فشارهای بین‌المللی و منطقه‌یی پس از اعدام صدام، به تعویق افتاده بود.

به نقل از شبكه‌ی تلویزیونی الجزیره، علی دباغ، سخنگوی حكومت عراق كه در كنفرانس خبری سخن می‌گفت، اظهار داشت: صبح امروز عواد بندر، رییس دادگاه عالی انقلاب عراق و برزان تكریتی، رییس سازمان اطلاعات صدام و برادر ناتنی او به دار آویخته شدند و در مراسم اعدام آنها تعداد محدودی از هیات اجرایی دستگاه قضایی عراق از جمله یك قاضی و یك پزشك حضور داشتند.

وی افزود: مراسم اعدام این دو مسوول سابق عراقی بر خلاف صدام با انضباط كامل انجام گرفت و هیچ كس در این مراسم شعارهای طایفه‌یی سر نداد و هیچ توهینی به این دو متهم نیز در طی مراسم اعدام انجام نگرفت.

وی هم چنین تاكید كرد: در حادثه بی‌سابقه‌ای سر تكریتی در هنگام اجرای حكم اعدام با دار به صورت كامل از بدنش جدا شد. ما به زودی جسد این دو را به خانواده‌هایشان تحویل خواهیم داد.

برزان تكریتی فردی بود كه مسوول اجرای شكنجه و بازجویی از زندانیان محسوب می‌شد.

تكریتی، یكی از سه برادر ناتنی صدام، به عنوان رییس سرویس اطلاعاتی (استخبارات) در حكومت صدام خدمت می‌كرد.

برزان ابراهیم التكریتی و عواد حمد البندر، رییس سابق دادگاه انقلاب عراق، به اتهام جنایت علیه بشریت در كشتار 148 شیعه در روستای الدجیل در دهه‌ی 80، به اعدام محكوم شده بودند.

هیات دفاعی صدام و هم‌دستانش پس از اعدام این دو عنوان داشتند كه این امر باید یك روز قبل از اعدام به آنها ابلاغ می‌شد، اما مقامات عراقی از این امر سر باز زدند و آمریكایی‌ها پس از اعدام، آنها را در جریان ماجرا گذاشتند.



درپي انتشار اخبار ضد و نقض درباره‌ي اعدام دو تن از هم‌دستان صدام، يك مقام عالي‌رتبه‌ي دولتي عراق كه خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاري فرانسه گفت: برزان ابراهيم التكريتي و عواد حمد البندر صبح امروز (دوشنبه) اعدام شدند.

به گزارشايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، برزان ابراهيم التكريتي برادر ناتني صدام و رييس اطلاعات سابق عراق و عواد حمد البندر رييس سابق دادگاه انقلاب عراق، به اتهام جنايت عليه بشريت در كشتار 148 شيعه در روستاي الدجيل در دهه‌ي 80، صبح امروز اعدام شدند.

دادگاه ويژه‌اي در عراق اين دو را به همراه صدام به مرگ محكوم كرده بود.

خبرگزاري رويتر نيز اعلام كرد: وكيل يكي از همدستان صدام اعلام كرد: تكريتي و بندر صبح امروز با طناب‌دار اعدام شدند.

بديع عارف وكيل همدستان صدام، به سي.ان.ان گفت : پسر البندر به وي گفته بود كه مقامات آمريكايي وي را مطلع كرده‌اند كه اين دو اعدام شده‌اند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس پيش از اين از اجراي حكم اعدام تكريتي و بندر خبر داده بود؛ اما دادستان دادگاه الدجيل اين خبر را رد كرد.

منفذ فرعون دادستان دادگاه الدجيل در تماس تلفني با شبكه‌ي تلويزيوني الجزيره تاكيد كرد كه هيچ اطلاعي از اجراي حكم اعدام برزان تكريتي و عواد بندر ندارد.

فرعون گفت: از خبرگزاري آسوشيتدپرس با من تماس گرفته شد و از من خواسته شد كه با اعلام اين خبر مردم را خوشحال كنم اما من به هيچ عنوان خبري از اجراي حكم عليه تكريتي و بندر نشنيدم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا